Waarom ben ik zo ontzettend moe?

7 oorzaken van extreme vermoeidheid

In november afgelopen jaar kwam ik Vera tegen. Ik was weer eens een keer bij zo’n netwerkborrel hier in Leidsche Rijn. Eigenlijk ben ik niet zo van die bijeenkomsten, maar vond toch dat ik weer eens moest gaan. Zo’n vrijdagmiddag borrel met ‘gelijkgestemden’, helemaal niets voor mij, uit mijn ‘comfort zone’ zal ik maar zeggen. Aan de buitenkant lijkt het altijd alsof ik makkelijk met iedereen praat, maar ik moet dan toch echt een drempel over. Dus, zeg ik eens in de zoveel tijd tegen mezelf: “Je bent ondernemer dan moet je ook zo af en toe je snuit te laten zien”.

Vera dus, we raakten aan de praat aan de bar. Leuke sportieve vrouw. Ze vertelde dat ze samen met een compagnon bedrijven ondersteunt bij het op orde brengen van hun back office, moeder van 2 zonen en getrouwd. We kwamen erachter dat we eigenlijk bij elkaar om de hoek wonen. Na het uitwisselen van kaartjes zag ze ‘bewegen geeft energie’ op de achterkant mijn kaartje staan. ‘Wat doe jij eigenlijk?’.

Dus zat ze de week na onze ontmoeting bij mij in de praktijk. Want ze was ontzettend moe. Een keer vroeg naar bed hielp niet meer. Zelfs na een weekje vakantie was het nog prut. Ze snapte gewoon niet waarom ze zo moe bleef.

Dat is een vraag die velen stellen. Waarom ben ik zo moe?

Stress wordt vaak als belangrijke boosdoener bij vermoeidheid genoemd. Niet alleen stress van hard werken of deadlines of veel uren maken. Stress is een reactie op elke prikkel of omstandigheid die spanning veroorzaakt. Stress als ouder, stress door te hoge verwachting van jezelf, stress door wat anderen van je denken, stress door het idee dat je ‘iets’ mist, stress omdat je slecht slaapt etc. Zo zijn er ik weet niet hoeveel redenen voor stress.

Extreme vermoeidheid uit zich dan in o.a. niet uitgerust zijn na een nacht slapen, je gewoon lamlendig voelen na het opstaan. Vera had dat ook. Ze werd altijd vroeg wakker worden en lag ’s nachts te malen. Ze kon ook slecht in slaap komen. Maar het maakt niet uit of je nou direct na het opstaan je erg moe voelt of dat je ‘s avonds pas instort. Iedereen wil genoeg energie om de dag door te kunnen en de dingen te doen die je wilt.

Oorzaken van vermoeidheid

Er zijn genoeg oorzaken aan te wijzen die moeheid tot gevolg kunnen hebben en uiteindelijk kunnen leiden tot extreme vermoeidheid.

  • De lat voor jezelf hoog leggen
    Altijd alles meer dan 100% goed willen doen. Herken je dat? Je legt jezelf op dat je altijd je uiterste best moet doen, ook al gaat dat ten koste van jezelf. Realiseer je dat dat hoge verwachtingspatroon van jezelf, hoge normen stellen voor jezelf, een intrinsieke drijfveer is die er voor zorgt dat je de dingen die je doet graag heel erg goed doet. Als je 10 dingen op een dag wilt doen en allemaal voor 100%, dan gaat dat vaak niet lukken. Je verwacht meer van jezelf dan je lichaam én geest aankunnen. Door jezelf continu tot het uiterste te drijven, raak je sneller overbelast. Met als gevolg moeheid. Stel prioriteiten en maak een keuze tussen wat nu moet en wat ook later kan. Al met al is altijd 100% een mooi streven, maar soms is goed ook goed genoeg.
  • Geen grenzen aangeven
    Als je geen ‘nee’ kunt zeggen en altijd vindt dat je een ander moet helpen of moet doen wat die ander van je vraagt – ondanks dat je denkt ‘nu even niet’ – dan ga je echt aan jezelf voorbij. Dat kan zijn op je werk, maar ook in je privéleven. Het resultaat is hetzelfde: stress en daarmee gepaard gaand, moeheid. Je krijgt geen rust meer, je kunt niet herstellen en je energie vliegt sneller de deur uit dan dat je het weer hebt opgebouwd.
  • Te veel op je bordje
    Vaak heb je het niet in de gaten totdat je echt overspannen bent of met een burnout te kampen hebt. Het is er als het ware ingeslopen. Je bordje was al vol en toch kwam er iedere keer weer ‘iets’ bij. Je hebt daar niet altijd zelf invloed op. Soms is het nu eenmaal zo dat heel veel tegelijk gebeurt. Als je de dingen los van elkaar ziet, dan is er vaak niet zo veel aan de hand, maar alles bij elkaar zorgt voor een overload die je gewoon niet meer aankunt. En bam, ineens is het teveel.
    Stel je voor, je hebt een leuke maar drukke baan, maar je collega wordt ziek en er is een reorganisatie op komst. Dat geeft stress en extra werk en langere werkdagen terwijl je thuis net midden in een verbouwing zit en je huis op z’n kop staat. Blijkt dat je kind problemen heeft op school. Hij slaapt daardoor slecht en jij dus ook. Is je vader onverwacht opgenomen in het ziekenhuis met hartklachten en je moeder is nu voor een groot deel op jouw hulp aangewezen. Er bestaat een grote kans dat je jezelf voorbij loopt met alle gevolgen van dien.
  • Verkeerde ademhaling
    Als je altijd, dus ook als je gewoon op de bank een boekje leest, een te snelle ademhaling hebt, leidt dat uiteindelijk tot vermoeidheid. Je krijgt te veel zuurstof in je bloed en blaast teveel koolzuur af. Het is alsof je continu aan het sporten bent. Met lichamelijke inspanning, beweging is een versnelde ademhaling logisch. Tijdens die inspanning heb je nu eenmaal meer zuurstof nodig voor energie, je spieren moeten tenslotte aan de bak.Bij stress ga je sneller ademhalen, gaat je hartslag omhoog, komt adrenaline vrij en zit je dus vol in de actiestand. Dit vraagt veel meer energie dan nodig is als je b.v. gewoon achter je bureau zit te werken. Extra nadelig is ook dat daarbij je concentratie en focus minder worden. Niet fijn. Je hersenen functioneren gewoon minder goed bij een verkeerde (te snelle) ademhaling.

     

  • Lichamelijke problemen
    Mensen met Fibromyalgie, CVS, ME, maar ook kanker (en veel andere aandoeningen) hebben vaak last van extreme vermoeidheid. Ook een depressie en aanhoudende pijn (b.v. darmklachten, rugpijn) kan ervoor zorgen dat je mentaal en fysiek uitgeput raakt. Soms zal je moeten leren leven met wat je hebt, maar dat betekent niet dat je hoeft te accepteren dat je extreem moe bent. Vaak kun je meer energie overhouden of weer opbouwen door een aantal dingen anders te doen dan je gewend bent. Met andere woorden, pas je leefstijl aan op bepaalde vlakken.
  • Te weinig of te veel of te zwaar of te lichte beweging
    Beweging, niet te veel, te zwaar, te weinig of te licht, zorgt voor balans in het lichaam. Gezonde lichamelijke inspanning zorgt voor de aanmaak van hormonen zoals cortisol en adrenaline. Veel mensen voelen zich dan ook heerlijk na het sporten. Lichamelijke beweging zorgt voor een betere ademhaling en het ‘maakt het hoofd leeg’. En als bonus slaap je ook nog eens beter.Valkuil bij sporten is dat we de neiging hebben om te zwaar te sporten “heerlijk even lekker diep gegaan” hoor je regelmatig. Extreme uitputtende trainingsactiviteiten zijn niet gezond, maar breken je conditie juist af. Ga aan de slag met een goed trainingsschema. Een goede balans krijg je als inspanning, rust (herstel) en goede voeding in evenwicht is, op jouw persoonlijke niveau en met de juiste intensiteit.
  • Verkeerde voeding
    Ons lichaam gebruikt voedsel als brandstof voor onze motor. Juiste voeding is dus van groot belang om je goed te voelen. Vergelijk het maar met een auto. Je stopt tenslotte ook geen benzine in een auto met een dieselmotor. Er zijn ontzettend veel boeken geschreven over gezonde voeding. Maar wat is nu wel of niet goed voor je? Ieder mens is anders en je zult daar grotendeels je eigen weg in moeten vinden. Wel is het zo dat de producten die wij het beste kunnen verdragen heel basic zijn en ons terug voeren naar de oertijd, z.g. OERvoedsel. Alles wat we honderdduizend jaren geleden om ons heen konden vinden, doet het goed; zoals vlees, vis, groente, fruit, eieren en noten.

Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen waarom je vermoeid kunt raken. Zaak is vooral triggers te herkennen. Een aantal heb ik hierboven beschreven. Misschien herken je er een paar. Herkennen is stap 1, bedenk welke actie je gaat ondernemen om het aan te pakken.

Met Vera gaat het nu goed. Zij is ondertussen al weer helemaal up & running en weet haar energie uitstekend op peil te houden.

Wil jij dat ook? Vraag dan een gratis telefonisch consult aan. Vul het intakeformulier in, dan sta ik 20 minuten volledig tot je beschikking. Je kunt al je vragen stellen. Gebruik daarvoor actiecode GR17BL06. Deze kun je invullen bij ACTIECODE op het formulier.

Leave a Reply