Rust roest, ook bij chronische vermoeidheid!

bewegen bij vermoeidheid

Sporten bij extreme vermoeidheid is de ultieme uitdaging. Het lijkt een paradox. Maar dat is het beslist niet!

Ondanks dat een kenmerk van chronisch vermoeidheid inspanningsintolerantie is, is bewegen toch goed voor ieder mens. Als je maar op het juiste niveau beweegt, met de juiste intensiteit, dan ga je namelijk echt opknappen. En nu ga ik weer iets roepen waarvan ik weet dat het nogal wat weerstand oproept, namelijk: voor iedereen is het mogelijk om in een betere conditie te komen.

Vicieuze cirkel

Rust is herstel, toch? Dat is ook zo, maar is er ook echt rust in je lichaam? Als je last hebt van extreme vermoeidheid, heb je de neiging om steeds minder te gaan doen. Je bent moe, gaat rusten. En omdat je nog moe bent ga je nog minder doen en ga je nog meer rusten. Alleen je energieniveau wordt er echt niet beter van. Je zult uit deze vicieuze cirkel moeten breken.

‘Ja, lekker makkelijk praten! Ik ben na de minste of geringste inspanning kapot.’

En dat klopt, maar die uitputting komt niet door de beweging of inspanning zelf, maar doordat je lichaam uit balans is. Het kan niet goed herstellen van die inspanning. Dat is de reden dat het van groot belang is dat je lichaam weer fit wordt en weer in balans komt.

Uit balans

Uit onderzoek is gebleken dat bij chronische vermoeidheidsklachten er in rust, dus gewoon zittend op de bank, niets doend, boekje lezen, er nagenoeg altijd sprake is van een versnelde ademhaling met als gevolg ook een hoge hartslag. Een ademhaling en hartslag die horen bij inspanning niet bij rust. Als of je met tegenwind aan het joggen bent. Als dat dan de hele dag voortduurt en je lichaam gewoon geen moment meer heeft om te herstellen, dan raak je na een tijd echt uitgeput. Je energievoorraad is op.

Welke brandstof gebruiken we wanneer

Een lichaam in actie gebruikt suiker als brandstof, terwijl een gezond lichaam in rust vooral een vetverbrander is. En dat is fijn, want onze suikervoorraad is beperkt en onze vetvoorraad lekker groot. Denk maar eens aan iemand die in hongerstaking gaat, die kan dat heel lang volhouden.

Opbouwen van je energievoorraad

Om je energievoorraad weer op te bouwen moet je je lichaam weer leren om vetten te verbranden, dus in rust te komen om te herstellen. Je ademhaling moet rustiger, waardoor ook je hartslag weer zal dalen. En daar is een eenvoudige ademhalingsoefening al goed voor. Daarnaast zal je weer moeten gaan bewegen om je conditie op te bouwen. Veel mensen met extreme vermoeidheid zijn door hun huisarts al eens doorverwezen naar een fysiotherapeut om te sporten. Ik weet ook van velen dat het niet echt heeft geholpen. En dat is niet heel gek. We zijn namelijk geneigd óf te voorzichtig te trainen ‘ik kijk wel wat goed voelt’, óf juist weer te heftig, ‘lekker zweten want dan heb ik het gevoel iets gedaan te hebben’.

Wanneer je energievoorraden al zo goed als leeg zijn voordat je begint met inspannen, dan zal te voorzichtig en te heftig niet helemaal het gewenste effect geven. Wanneer op het juiste niveau bewogen wordt, zal dit niet heel veel moeite kosten en uiteindelijk juist meer energie geven.

Het is dus ontzettend belangrijk om te trainen op het voor jou  juiste niveau en intensiteit. Waarom? Zo krijgt je lichaam voldoende prikkels om weer conditie op te bouwen, maar zorgt het er ook voor dat er geen roofbouw wordt gepleegd.

Actief van actie naar rust

Maar echt het aller-allerbelangrijkste is wel je te realiseren dat je met sporten je lichaam in de actiestand hebt gezet EN dat je daarna de boel weer in de ruststand moet zien te krijgen. Anders kan je lijf gewoon niet herstellen en blijft het in de suikerverbranding (joggen tegen de wind in!) terwijl het terug moet naar de vetverbranding.

Hoe doe je dat

Na het sporten ga je bewust met je ademhaling aan de slag. Doe een ademhalingsoefening, waarbij je een beetje inademt, een beetje uitademt en dan even pauzeert. Niet zo lang mogelijk, maar totdat je weer voelt dat je moet inademen.

Meten is weten

Hoe weet je nu of je ademhaling te snel is en wat het juiste niveau en intensiteit van trainen is voor jou? Dit kun je gelukkig meten. De wetenschappelijk getoetste methode Energy Control gebruik ik om samen met jou de weg naar meer energie in te slaan.

Wil je meer weten over ademhaling en bewegen om meer energie te krijgen? Stuur me een email met je vraag!

Leave a Reply