Herken jij de ‘van hot naar her’ ademhaling?

By 6 maart 2017 mei 1st, 2017 Ademhalen, EnergyControl, Ontspannen, Stress
ademhaling per minuut

Is jouw ademhaling ‘op orde’?

We besteden in het algemeen maar weinig aandacht aan onze ademhaling. En dat is eigenlijk best gek, want we doen het dagelijks honderden keren. Als je gewoon lekker rustig en ontspannen zit is zo’n 8 tot 12 keer ademhalen per minuut voldoende. Maar, ben je druk, ren je van hot naar her of maak je je bijvoorbeeld zorgen over je relatie, werk of financiën, dan versnelt je ademhaling meestal ongemerkt. Je haalt oppervlakkig adem, waarbij vooral je borstbeen op en neer gaat.

Hoe vaak haal jij op dit moment adem? Ga eens tellen. Pak een eierwekker en zet die op een minuut. Tel nu je ademhalingen. Een ademhaling is één keer in- en uitademen.

Ons lichaam is prachtig ‘zelf lerend’. Het past zich geweldig aan de omstandigheden aan waarin wij op dat moment verkeren. En dat is ontzettend handig. Jammer genoeg zit er ook een keerzijde aan. Je lichaam kan iets als ‘normaal’ gaan ervaren terwijl dat het eigenlijk niet is. Zo ook met onze ademhaling.

Want als je langere tijd snel en oppervlakkig ademhaalt, went je lichaam hier aan en ‘denkt’ dat dit de juiste ademhaling is. Je ervaart een opgejaagd gevoel en voor je het weet ontstaan er klachten als hoofdpijn, je raakt sneller vermoeid, moet vaak geeuwen en gapen of krijgt andere gezondheidsklachten. Je spieren spannen zich sneller aan, waardoor je vaak spierpijn voelt alsof je intensief gesport hebt, wat weer tot gevolg heeft dat je lichaam bijna voortdurend suiker als energie gebruikt. Gevolg daarvan is weer dat je energiepotje met suiker iedere keer weer leeg raakt en je behoefte aan suiker alleen maar toeneemt. Voordat je het in de gaten hebt, zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Een heel eenvoudig (en gratis!) hulpmiddel om stress te verminderen is aandacht te besteden aan je ademhaling. Dat een goede ademhaling cruciaal is voor je algeheel welbevinden, is echt niet nieuw. Sinds jaar en dag weten mensen dit al. Een goede ademhaling zorgt er onder andere voor dat je gemakkelijker ontspant. Je voelt je weer energieker en je kunt emoties makkelijker hanteren. Het zorgt er ook voor dat je lichaam weer went aan rust, herstel. De basis voor verschillende meditatievormen is de ademhaling en ook bij diverse vormen van yoga is diezelfde ademhaling het startpunt. En dat is natuurlijk niet voor niks. Neem je ademhaling als vertrekpunt en je komt vanzelf in het ‘hier en nu’. Je concentratie wordt beter en je focust gemakkelijker op zaken waar je mee bezig bent. Lichaam én geest komen tot rust.

Hoe doe je dat lichaam en geest tot rust brengen?
Inademen gaat vanzelf, je denkt er niet bij na, maar je kunt het wel beïnvloeden. De voornaamste spier die daarbij betrokken is is je middenrif of diafragma. Een uitademing is niet meer dan het (ontspannen) laten leeglopen van je longen.
Pak een stoel, ga rustig zitten en volg je ademhaling eens. Leg je handen op je buik en voel de lucht die je inademt en ook als je deze weer uitademt. Pauzeer even na je uitademing, wacht gewoon heel even met weer inademen, net zolang totdat je weer de behoefte voelt om in te ademen. Doe dit eerst eens een paar minuten en voel wat het met je doet.

Merk je dat je rustiger wordt? Doe dan dagelijks ’s ochtends en ’s avonds voor je gaat slapen 10 minuten een eenvoudige ademhalingsoefening … Het is goud waard!

adem in … adem uit … en pauze …

 

Wil je meer lezen over ademhaling? Het boek ‘Verademing’ van Koen de Jong en Bram Bakker is een geweldige aanrader!


Leave a Reply