Doelen voor je kop. Wat zeg je?

Doelen stellen in je leven

Doelen stellen in je leven. Doe jij dat?

Ik steeds vaker. Ik stel tegenwoordig doelen op heel veel gebieden. Gezondheid is daar een van, maar ook bijvoorbeeld financieel, zakelijk, spiritueel en sociaal.
Waarom? Omdat een doel mij richting geeft. Je weet waar je naar toe wilt en onderneemt dan specifiek daarvoor actie. Ik schrijf ze op en visualiseer ze. Maak soms zelfs een moodboard en kijk daar dan dagelijks even naar en weet dan weer waarvoor ik het doe, hoe het er uit ziet en hoe het voelt. Zoveel mogelijk zintuigen erbij betrekken. Des te sterker werkt het.

Een hoofd vol puppies

Helaas is structuur niet mijn sterkste kant. Ik ben snel afgeleid, vind heel veel dingen gewoon leuk, woest interessant of gewoon onderzoek waardig, met als gevolg dat het in mijn hoofd alle kanten op gaat. Je kent dat wel, zo’n nest met jonge puppies. Ze gaan alle kanten op en probeer dat maar eens netjes allemaal tegelijk in een mandje te krijgen. Forget it!

Kiezen en er voor gaan

Ik realiseer me dat het niet mogelijk is om tegelijkertijd met alle puppies aan de slag te gaan, dus kijk ik welke ik echt het aller allerleukste vind of het meest interessant of het uitdagendste. Daar ga ik mee aan de slag. Heel soms ga ik dan direct richting doel. Vaker gebeurt het dat ik onderweg de boel wat verder wil onderzoeken. Ik ga eens links, ga een keer rechts, kijk wat er nog meer is maar hou wel mijn doel voor ogen. Dat geeft de richting aan. Als ik geen doelen zou stellen in mijn leven, dan was ik allang van het padje af.

Sportief doel

Ik hou bijvoorbeeld van hardlopen, het geeft me energie, ik voel me er goed bij, voel me gezond, blijf op gewicht (want ik hou ontzettend van lekker eten) en ondanks dat ik het tijdens het lopen soms zwaar heb, ben ik altijd blij dat ik gegaan ben. Nog nooit ben ik thuisgekomen met een rotgevoel, maar altijd blij en trots dat ik weer op pad gegaan ben.

Maar eerlijk, zou ik doelloos, zonder tijdspad en/of schema trainen, dan is het voor mij vele male moeilijker. Ik heb snel een excuus waarom ik een keer niet kan of wil. Het weer, wat voor mij nooit een reden is om niet mijn schema te volgen, is dan ineens een spelbreker met als gevolg dat ik dan baal, van mezelf! Ik heb dus een doel en een schema nodig.

Iedereen stelt elke dag doelen

Een cliënt was het daar helemaal niet mee eens. Zij stelde geen doelen, vond het allemaal maar onzin. Je moet al zoveel. Maar even eerlijk, zelfs als je de deur uitgaat voor een blokje om dan heb je al een doel gesteld. Dat je niet weet welk blokje, dat is wat anders, maar je gaat dat blokje om en komt weer thuis. Of boodschappen doen, we maken een lijstje, weten welke winkel, hoe we daar naar toe gaan, welk vervoer we kiezen etc. Grote doelen, kleine doelen, we hebben richting nodig, een soort leidraad.

Mindset

Als je een doel hebt bepaald, dat kan een heel groot doel zijn, maar ook een doel dat op redelijk korte termijn te realiseren is,  dan weet je waarvoor je ‘het’ doet. Bijvoorbeeld dat je nu echt van die vermoeidheid af wilt, die hoofdpijn of hyperventilatie. Of dat je gewoon weer kunt spelen met je kinderen, weer kan sporten met vriendinnen, een dagje Efteling met partner en kids, zonder dat je daarvoor achteraf de rekening krijgt gepresenteerd. Elke stap die je dichter bij jouw doel brengt, geeft je een extra boost en stimuleert extra om door te gaan.

De hoeveelheid energie bepaalt wat jij per dag kunt doen

En dat is een waarheid als een koe. Maar wat als je daar niet zo veel van hebt en na 1 uurtje al weer kapot bent.  Wil je weten hoe je dat aan kunt pakken?
Download mijn gratis e-book ‘Meer energie? Ja graag! In 7 stappen van extreme vermoeidheid naar weer gewoon leven’. Want iedereen kan (weer) in conditie komen.

Een doel voor je kop? Inderdaad, een doel stellen omdat het zo goed werkt voor je mindset, voor motivatie om door te gaan. Niet alleen bedenken in je hoofd, maar het ook opschrijven en visualiseren. Dat is zo ontzettend sterk. Is het een groot doel, verdeel het in meerdere kleine mijlpalen en beloon jezelf bij het bereiken daarvan.

Het resultaat? Je voelt je stukken beter. Zo’n doel voor je kop bedoel ik dus …

Wil je resultaat zien? Weten hoe je die energie weer terug kunt pakken?

Download mijn gratis e-book ‘Meer energie? Ja graag! In 7 stappen van extreme vermoeidheid naar weer gewoon leven’. Want iedereen kan (weer) in conditie komen.

Leave a Reply