bewegen bij vermoeidheid

Rust roest, ook bij chronische vermoeidheid!

By Ademhalen, EnergyControl, Suikerverbranding, Vetverbranding No Comments

Sporten bij extreme vermoeidheid is de ultieme uitdaging. Het lijkt een paradox. Maar dat is het beslist niet!

Ondanks dat een kenmerk van chronisch vermoeidheid inspanningsintolerantie is, is bewegen toch goed voor ieder mens. Als je maar op het juiste niveau beweegt, met de juiste intensiteit, dan ga je namelijk echt opknappen. En nu ga ik weer iets roepen waarvan ik weet dat het nogal wat weerstand oproept, namelijk: voor iedereen is het mogelijk om in een betere conditie te komen.

Vicieuze cirkel

Rust is herstel, toch? Dat is ook zo, maar is er ook echt rust in je lichaam? Als je last hebt van extreme vermoeidheid, heb je de neiging om steeds minder te gaan doen. Je bent moe, gaat rusten. En omdat je nog moe bent ga je nog minder doen en ga je nog meer rusten. Alleen je energieniveau wordt er echt niet beter van. Je zult uit deze vicieuze cirkel moeten breken.

‘Ja, lekker makkelijk praten! Ik ben na de minste of geringste inspanning kapot.’

En dat klopt, maar die uitputting komt niet door de beweging of inspanning zelf, maar doordat je lichaam uit balans is. Het kan niet goed herstellen van die inspanning. Dat is de reden dat het van groot belang is dat je lichaam weer fit wordt en weer in balans komt. Read More

Waarom ben ik zo ontzettend moe?

By Ademhalen, Burn-out, EnergyControl, Stress No Comments

7 oorzaken van extreme vermoeidheid

In november afgelopen jaar kwam ik Vera tegen. Ik was weer eens een keer bij zo’n netwerkborrel hier in Leidsche Rijn. Eigenlijk ben ik niet zo van die bijeenkomsten, maar vond toch dat ik weer eens moest gaan. Zo’n vrijdagmiddag borrel met ‘gelijkgestemden’, helemaal niets voor mij, uit mijn ‘comfort zone’ zal ik maar zeggen. Aan de buitenkant lijkt het altijd alsof ik makkelijk met iedereen praat, maar ik moet dan toch echt een drempel over. Dus, zeg ik eens in de zoveel tijd tegen mezelf: “Je bent ondernemer dan moet je ook zo af en toe je snuit te laten zien”.

Vera dus, we raakten aan de praat aan de bar. Leuke sportieve vrouw. Ze vertelde dat ze samen met een compagnon bedrijven ondersteunt bij het op orde brengen van hun back office, moeder van 2 zonen en getrouwd. We kwamen erachter dat we eigenlijk bij elkaar om de hoek wonen. Na het uitwisselen van kaartjes zag ze ‘bewegen geeft energie’ op de achterkant mijn kaartje staan. ‘Wat doe jij eigenlijk?’.

Dus zat ze de week na onze ontmoeting bij mij in de praktijk. Want ze was ontzettend moe. Een keer vroeg naar bed hielp niet meer. Zelfs na een weekje vakantie was het nog prut. Ze snapte gewoon niet waarom ze zo moe bleef. Read More

Doelen stellen in je leven

Doelen voor je kop. Wat zeg je?

By Burn-out, EnergyControl, Hyperventilatie, Slim bewegen, Vetverbranding

Doelen stellen in je leven. Doe jij dat?

Ik steeds vaker. Ik stel tegenwoordig doelen op heel veel gebieden. Gezondheid is daar een van, maar ook bijvoorbeeld financieel, zakelijk, spiritueel en sociaal.
Waarom? Omdat een doel mij richting geeft. Je weet waar je naar toe wilt en onderneemt dan specifiek daarvoor actie. Ik schrijf ze op en visualiseer ze. Maak soms zelfs een moodboard en kijk daar dan dagelijks even naar en weet dan weer waarvoor ik het doe, hoe het er uit ziet en hoe het voelt. Zoveel mogelijk zintuigen erbij betrekken. Des te sterker werkt het.

Een hoofd vol puppies

Helaas is structuur niet mijn sterkste kant. Ik ben snel afgeleid, vind heel veel dingen gewoon leuk, woest interessant of gewoon onderzoek waardig, met als gevolg dat het in mijn hoofd alle kanten op gaat. Je kent dat wel, zo’n nest met jonge puppies. Ze gaan alle kanten op en probeer dat maar eens netjes allemaal tegelijk in een mandje te krijgen. Forget it! Read More

inspanningstest

Zo’n inspanningstest, dat is toch niks voor mij?

By EnergyControl, Inspanningstest, Slim bewegen, Suikerverbranding, Vetverbranding, VO2max No Comments

Waarom een inspanningstest niet alleen voor topatleten is!

“Zo’n inspanningstest? Nee, niets voor mij. Ik ben een ‘gewone’ loper.” Ik hoor het regelmatig, maar vraag je door dan zijn we stiekem met z’n allen toch best heel serieus met onze sport bezig. Doen we regelmatig aan een wedstrijd mee, willen toch wel wat sneller worden of wat kilootjes afvallen.

Het is wel begrijpelijk dat een inspanningstest toch vaak gelinkt wordt aan topsport. Velen zien een plaatje voor zich met een sporter op een fiets met zo’n mondkapje op, stickers op het lijf geplakt, allemaal apparatuur rondom, die zich volledig in het zweet trapt.
Zo’n sporter die de hele dag met niets anders bezig is dan de beste te willen worden en prijzen wil winnen. Het zal je verbazen maar ook door wedstrijd sporters wordt een inspanningstest vaak als overdreven gezien. Wij amateur sporters staan dus niet alleen. Zit toch een beetje in ons Nederlanders ”Doe maar gewoon, doe je al gek genoeg”. Read More

ademhaling per minuut

Herken jij de ‘van hot naar her’ ademhaling?

By Ademhalen, EnergyControl, Ontspannen, Stress No Comments

Is jouw ademhaling ‘op orde’?

We besteden in het algemeen maar weinig aandacht aan onze ademhaling. En dat is eigenlijk best gek, want we doen het dagelijks honderden keren. Als je gewoon lekker rustig en ontspannen zit is zo’n 8 tot 12 keer ademhalen per minuut voldoende. Maar, ben je druk, ren je van hot naar her of maak je je bijvoorbeeld zorgen over je relatie, werk of financiën, dan versnelt je ademhaling meestal ongemerkt. Je haalt oppervlakkig adem, waarbij vooral je borstbeen op en neer gaat.

Hoe vaak haal jij op dit moment adem? Ga eens tellen. Pak een eierwekker en zet die op een minuut. Tel nu je ademhalingen. Een ademhaling is één keer in- en uitademen.

Ons lichaam is prachtig ‘zelf lerend’. Het past zich geweldig aan de omstandigheden aan waarin wij op dat moment verkeren. En dat is ontzettend handig. Jammer genoeg zit er ook een keerzijde aan. Je lichaam kan iets als ‘normaal’ gaan ervaren terwijl dat het eigenlijk niet is. Zo ook met onze ademhaling. Read More