Deze ademhalingsoefening, zittend op een stoel, is heel eenvoudig.

Adem in (door je neus),
Adem uit (door je neus),
Pauzeer …
Pauzeer niet zo lang mogelijk, maar net zo lang tot je weer behoefte heb om opnieuw in te ademen.

Met een eenvoudige hartslagmeter kun je zien of deze oefening werkt.
Zakt je hartslag? Dan gaat het goed. Heb je geen hartslagmeter? Dan voel je vanzelf of het prettig is of niet.

Voelt het niet prettig om door je neus uit te ademen? Dan kun je prima de volgende oefening doen:

Adem in (door je neus)
Adem uit door je mond, verleng je uitademing
Pauzeer …

Voelt deze oefening prettiger? Prima, dan doe je die.

Deze oefening doe je om te herstellen van onrust en je ademhaling beter te reguleren. Doe deze oefening zo’n 10 minuten per dag (liefst zelfs twee keer, ’s ochtends en ’s avonds) en je wordt meer ontspannen, rustiger en krijgt meer focus. Je reguleert je alertheid.

Meten = weten

Wil je zeker weten of jouw ademhaling op orde is?
Een healthcheck / rustmeting geeft je alle handvatten die je nodig hebt om van een gespannen gevoel jezelf eenvoudig terug te zetten naar ontspanning. Terug naar focus en concentratie, terug naar rust in je lijf.

ademhaling